Úspěšně podnikáte, a přesto máte čas

Řekněte NE dobrému, abyste mohli říct ANO skvělému

Řekněte NE dobrému, abyste mohli říct ANO skvělému

Využíváte skvělé, nebo jen dobré příležitosti?

Mottem našeho článku je geniální citát Jima Collinse. Citát silný, zdánlivě provokativní, ve skutečnosti však hluboce pravdivý. Na „dobrém“ není pochopitelně samo o sobě nic špatného. Ale jen do té doby, dokud nám spokojení se s „dobrým“ nebrání rozvinout to, co je v nás nejlepší. Dokud nám solidní „dobré“ jistoty nezavřou cestu ke skvělým příležitostem skrývajícím se za horizontem naší bezpečné každodennosti. Je to pohodlnost, lenost, strach či třeba jen nedostatek představivosti, co způsobuje, že se podnikatelé (i ti velmi úspěšní) či různí profesionálové uvazují pouze k dobrým příležitostem.

Motto:
„Dobré je nepřítelem skvělého.“
Jim Collins

Jenže potom na ty skvělé věci nemají čas a myšlenky, příležitosti zůstávají nepovšimnuty, a musejí čekat, až si na ně někdo udělá prostor. Jak ale všichni víme, když člověk odkládá něco hodně dlouho, nakonec to odloží natrvalo. Pouhé soustředění se na dobré často brání skvělému, aby se ukázalo.

Proto se mnozí podnikatelé stále honí za průměrnými zákazníky, nebo se drží nesprávných plánů, pomocí kterých chtějí dosáhnout úspěchu. Přitom by se mohli chopit řady možností vedoucích k úžasným vítězstvím. Zeptejte se sami sebe: „Nejsem i já v takové situaci?”

Když 80 je 20

Kouknete-li na svůj život a zaznamenáte všechny činnosti, které vám přinesly největší úspěchy, největší finanční zisky, největší pokrok nebo nejvíce radosti, zjistíte, že asi 20 procent vaší činnosti produkuje asi 80 procent vašeho úspěchu. Tento jev je základem pro Paretův princip. Jméno získal po italském ekonomovi, sociologovi a politologovi Vilfredu Paretovi (1848-1923), který přišel na to, že 80 procent z podnikových příjmů jde pouze od 20 procent zákazníků.

Přestaňte plýtvat svým časem

Zkuste si představit, jak rychle byste mohli jít dopředu, kdybyste řekli NE monotónní a mnohdy neproduktivní práci, jež je náročná na čas a stojí mnoho energie. Co se tak soustředit na oněch 20 procent činností, které vám přinášejí největší prospěch? Přestaňte sledovat televizi, brouzdat po sociálních sítích, surfovat na internetu, tlachat o nesmrtelnosti chrousta, posedávat po hospodách, stěžovat si na těžký život a špatnou vládu, a zjistíte, kolik máte času na rodinu, podnikání a další činnosti, které vám pomohou v růstu a prosperitě. Pokuste se o změnu!

I Rocky věděl, jak je skvělé říct NE na dobré, aby mohl říct ano skvělému

Když Sylvester Stallone napsal scénář k filmu Rocky, setkal se s mnoha producenty, kteří (pokud jej rovnou neodmítli) od něj chtěli scénář koupit. To je pro tvůrce začínajícího v Hollywoodu dobrá nabídka. Stallone však trval na tom, že musí hrát hlavní roli – to byla jeho podmínka, z níž nehodlal ustoupit. A to na tom byl finančně špatně a nabízené honoráře za scénář byly velmi slušné. Stallone však věřil, že musí odmítnout dobré nabídky, protože přijde ta skvělá.

Jak to celé dopadlo, všichni víme. Nakonec se Stallonemu podařilo nalézt podporovatele, který mu umožnil film za pouhých 28 dní natočit s rozpočtem pod jeden milion dolarů. Ukázalo se, že tato zarputilost byla pro Stalloneho klíčová, z Rockyho se stal hit roku 1976, vydělal cca 225 milionů dolarů, získal dva Oscary (nejlepší film, nejlepší režie) a dvě nominace na tuto prestižní cenu (Stalloneho herecký výkon a scénář).

4 klíčové kroky, jak určit, co je skvělé.

  1. Sestavte seznam svých příležitostí
    Rozdělte papír na dvě svislé poloviny. Na jednu stranu pište dobré příležitosti, na druhou ty skvělé. Pomůže vám to projasnit myšlení a lépe určíte, jaké otázky pokládat, jaké informace potřebujete doplnit, jak by měl vypadat váš plán a tak dále. Pomůže vám to také při rozhodování, zda je příležitost v souladu s vaším cílem a vášní, nebo vede po vedlejší cestě.
  2. Zajímejte se o názor druhých
    Promluvte si s poradci o vašem novém potenciálním cíli. Lidé, kteří šli po obdobné cestě před vámi, mají bohaté zkušenosti, o které se s vámi mohou podělit. Můžete tak najít odpovědi na složité otázky a získat pomoc při stanovování náročnosti cíle.
  3. Vyzkoušejte vodu
    Nevrhejte se bezhlavě do plnění nového cíle, nejprve si udělejte malý test. Vydejte omezenou částku, věnujte trochu času, zkuste vyhledat práci ve vysněném oboru na zkrácený úvazek. Ponořte se do práce a po uplynutí stanovené doby se rozhodněte.
  4. Zhodnoťte a naučte se říct ano skvělému
    Poslední krok slouží k tomu, abyste zvážili, čemu věnovat čas. Musíte si určit, jestli vaše činnost slouží k dosažení cíle, nebo zda odbourání této činnosti (řeknete NE) uvolní vaši kapacitu a vy se tak budete moci zaměřit na vhodnější cíle.

A jak jste na tom vy? Myslíte si, že se opravdu věnujete jen skvělým věcem, nebo většinu času trávíte tím, že se spokojíte s tím, co je „pouze“ dobré? Podělte se o vaše zkušenosti v diskuzi pod článkem.

Řekněte NE dobrému, abyste mohli říct ANO skvělému by

Zanechat odpověď